مطالب ثبت اختراع

دانستنی های ثبت اختراع ملی و بین المللی

مطالب ثبت اختراع

دانستنی های ثبت اختراع ملی و بین المللی

در این وبلاگ مطالبی در خصوص ثبت اختراع در کشور ایران و دیگر کشور ها درج میشود.

۱۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از ارائه تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان برای حضور در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی خبر داد.بهزاد سلطانی گفت: برای نخستین بار صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی را برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در راستای حضور در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی در نظر گرفته است.

وی با اشاره به تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در جیتکس ۲۰۱۷ افزود: امسال برای اولین بار به شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس، ۱۰ میلیون تومان تسهیلات از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و ۱۵ میلیون تومان نیز از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت شده است.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: در مجموع در این دوره از نمایشگاه جیتکس، ۲۵ میلیون تومان وام بلاعوض از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری به شرکت های دانش بنیان پرداخت شده است.

سلطانی با بیان اینکه هر شرکتی تا سقف ۳۰ میلیون تومان می‌تواند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شود، گفت: این تسهیلات تنها مشمول حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان در سایر حوزه‌ها نیز برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی هدف عمده ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان برای حضور در رویدادهای بین المللی را توسعه صادرات برشمرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در قالب حضور در پاویون و حضور مستقل در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند و فرایند دریافت آن نیز بسیار راحت است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی صرفا از شرکت‌های دانش‌بنیان تایید صلاحیت شده از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری است و از مجموع شرکت های دانش بنیان در کشور بیش از ۴ هزار تقاضای دریافت تسهیلات داشتیم که ۲هزار و ۲۱۰ تقاضا تاکنون مصوب شده و تسهیلات دریافت کرده اند.

 از حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مجموعا ۲۵۸ مصوبه داشتیم که ۱۲۶ میلیارد تومان تسهیلات به آنها ارائه شده است و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دومین صنعت بزرگ کشور است که از این محل تسهیلات دریافت کرده‌اند و به ترتیب تهران، اصفهان و یزد جزو استان‌های پیشرو در این فناوری هستند.

سلطانی گفت: مطابق مصوبه هیات عامل از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۴ دفتر توانمندسازی صندوق با مدیریت رضا نقی زاده با هدف حمایت از ارتقا توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: در اولین قدم دفتر توانمندسازی اقدام به ارائه برنامه راهبردی توانمندسازی شرکت های دانش بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی کرد که متشکل از ۷ برنامه راهبردی و ۴۹ برنامه عملیاتی ذیل برنامه‌های راهبردی است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:در این طرح های راهبردی به طرف دریافت کننده خدمت که شرکت‌های دانش‌بنیان هستند توجه شده و همچنین به طرف ارائه کننده خدمات توانمندسازی که شرکت‌های تجاری سازی و مشاوره ای هستند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰
حق تقدم اختراعحق تقدم اختراع کنوانسیون پاریس به مخترعان این اجازه را می دهد که اختراعی که در یک کشور ثبت کرده اند را در کشور های دیگر نیز ثبت کنند و از تاریخ اولین اظهارنامه، مورد حمایت قرار گیرند. این یعنی چنانچه مخترع ۱ در کشور الف  و در تاریخ ۱۳۹۶/۱/۱ اختراع خود را اظهارنامه کرده باشد و مخترع ۲ در کشور ب پس از این تاریخ همان اختراع را اظهارنامه کند، در صورتی که مخترع ۱ در کشور ب نیز اظهارنامه ای را با ذکر تاریخ حق تقدم و شماره اظهارنامه مبدا کشور الف تحویل دهد، مخترع ۲ امکان ثبت اختراع را از دست میدهد و اختراع مخترع ۱ از تاریخ ۱۳۹۶/۱/۱ در کشور ب نیز حمایت خواهد شد.

 

همچنین در هنگام بررسی شرط جدید بودن ادعاهای اختراع در کشور ب، سوابق افشایی که قبل از تاریخ اظهارنامه کشور الف ۱۳۹۶/۱/۱ انتشار یافته اند مورد بررسی قرار خواهند گرفت و چنانچه مقاله یا اختراعی پس از آن تاریخ منتشر شده باشد، سابقه ی افشا در نظر گرفته نمیشود.

 

اما مخترع ۱ از تاریخ ثبت اظهارنامه ی خود در کشور الف، دوازده ماه زمان دارد تا اظهارنامه ی خود را به دیگر کشورهای عضو کنوانسیون پاریس تحویل دهد. اگر مخترع بخواهد به کشور سوم نیز اظهارنامه ای برای ثبت اختراع مشابه ارائه دهد، مهلت دوازده ماهه از همان اظهارنامه ی اول در کشور الف محاسبه می گردد. چنانچه مخترع نیاز به زمان بیشتری برای استفاده از حق تقدم داشته باشد، باید اختراع خود را در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT ثبت کند که یکی از مزایای آن افزایش مهلت حق تقدم از دوازده ماه به سی ماه است.

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰
ثبت اختراع بین المللی

چنانچه منظور از عبارت ثبت پتنت بین المللی این است که مخترع اختراع خود را در یک دفتر ثبت نموده و در همه کشور های دنیا حمایت گردد، باید بدانیم که چنین حمایتی ممکن نیست. طبق قوانین کشورها، حمایت قانونی از اختراعات محدود به مرز جغرافیایی هر کشور (territorial) می باشد. یعنی اگر شخص ایده ی خود را در کشور آمریکا ثبت کند و شخصی در کشور ایران حق اختراع او را نقض نماید، وی بر اساس ثبت اختراع کشور آمریکا نمی تواند به مراجع حقوقی کشور ایران مراجعه کرده و بر علیه آن شخص اقامه دعوا کند.

البته بر طبق معاهده پاریس، چنانچه بیش از ۱۲ ماه از تاریخ اظهار نامه ی ثبت اختراع نگذشته باشد، می تواند بر اساس همان تاریخ حق تقدم در اداره ثبت اختراع کشور ایران برای ثبت اقدام کند. این مطلب در خصوص اختراعاتی که ابتدا در ایران ثبت شده باشند و پس از آن بخواهند در کشور آمریکا (یا هر کشور دیگر عضو معاهده پاریس ) ثبت شوند نیز صدق می کند.

در این میان استثنایی وجود دارد و آن دفتر ثبت اختراعات اروپا یا همان European Patent Office می باشد. اگر مخترعی اختراع خود را در دفتر EPO ثبت کند، آن اختراع در کلیه کشور های اروپایی عضو EPO به ثبت رسیده و قابل حمایت خواهد بود.

جهت حمایت بین المللی از اختراع بهترین گزینه برای مخترعان معاهده همکاری ثبت اختراع یا همان PCT می باشد.

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰
مجمع عمومی سازمان جهانی وایپو

دکتر تویسرکانی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پنجاه و هفتمین نشست عمومی سازمان جهانی وایپو در ژنو، مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص دستور کار این مجمع را بیان نمود.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دکتر تویسرکانی که در رأس هیئتی متشکل از معاونین وزرای دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست شرکت داشت، در سخنان خود با اشاره به اقدامات موثر جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه و ارتقاء حقوق مالکیت معنوی در همه ی حوزه ها و عزم راسخ جهت تداوم این فعالیت ها گفت: جمهوری اسلامی ایران قویاً اعتقاد دارد فعالیت های هنجارساز در چارچوب کمیته های ذیربط وایپو باید با در نظر داشتن منافع همه دولت های عضو انجام شود.

دکتر تویسرکانی افزود: استقرار دفاتر خارجی سازمان جهانی مالکیت معنوی باید بر اساس تقسیم عادلانه و جغرافیایی این دفاتر با رعایت اصل شفافیت و در انطباق کامل با اصول راهنما اتخاذ گردد و هر تصمیمی در این رابطه باید بر اساس اجماع و بدون ایجاد سلسله مراتب میان کشورهای متقاضی و یا مناطق مربوطه باشد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ایجاد دفتر خارجی وایپو در تهران را پیشنهاد نموده است که کشورهای عضو باید به این پیشنهاد توجه کافی داشته باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به دستور کار کمیته تخصصی IGC نیز گفت: درک مشترکی بین دولتهای عضو در خصوص اهمیت ایجاد یک مبنای حقوقی برای حفاظت از منابع ژنتیک، دانش سنتی و فولکلور وجود دارد و نشست های کمیته مربوط را در دو سال گذشته ارج مینهیم.

معاون قوه قضائیه در بیانیه قرائت شده به تلاش های صورت گرفته توسط دول عضو در خصوص معاهده طرح های صنعتی اشاره نموده و اعلام کرد این تلاش ها باید تبدیل به یک سند حقوقی گردد.

گفتنی است نشست مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی(وایپو) با حضور نمایندگان دولتهای عضو، سازمانهای بین المللی و مردم نهاد در ژنو سوئیس مقر دائمی این سازمان برگزار و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال در این مجمع حضور دارد

منبع : اداره ی ثبت اسناد واملاک کشور

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰
محکومیت ۳ خواننده معروف پاپ به حبس

با شکایت اردلان سرفراز ترانه‌سرا ؛رضا صادقی، سینا سرلک و علی لهراسبی به اتهام سرقت ادبی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

به گزارش فارس، اردلان سرفراز ترانه‌سرایی که با بسیاری از خوانندگان اصطلاحا لس‌آنجلسی و خارج‌نشین همکاری دارد، علیه سه خواننده داخلی به دلیل استفاده بدون اجازه از دو ترانه‌اش شکایت نموده و دادگاه بدوا رای به دو سال حبس تعزیری این خوانندگان داده است.

علی جعفری مدیر برنامه‌های رضا صادقی خبر را تایید کرده و گفت: ما هم از طریق رسانه‌ها از این موضوع مطلع شدیم. موضوع را از طریق وکیل‌مان پیگیری می‌کنیم البته فکر نمی‌کنم موضوع مهمی باشد و طی روزهای آینده این مسئله حل میشور.

به گزارش فارس، دادگاه با شکایت سرفراز این خوانندگان را احضار می‌کند اما علی‌رغم دعوی آنها‌ در جلسه حضور پیدا نکرده‌ و نهایتا دادگاه بنا بر ماده 23 قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 1384،‌ هر یکی از متهمین را به تحمل 2 سال حبس تعزیری محکوم کرده است. البته این حکم از سوی دادگاه بدوا صادر شده و با اعتراض امکان تجدید نظر در رای صادره وجود دارد

منبع : سایت دمادم

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰

به تازگی میز تحریر هوشمندی ساخته شده که عادات و ترجیحات کاربر را پیش بینی می کند تا او بتواند روی مسائل مهم تر تمرکز کند.به تازگی میزتحریری ساخته شده که با کمک هوش مصنوعی سعی می کند کارایی کارمندان را افزایش دهد.

میز تحریر هوشمند SmartDesk۳ قابلیت خودآموزی دارد. این میز عادات و ترجیحات کاربر خود را می آموزد و در مرحله بعد نیازهای او را پیش بینی می کند. به این ترتیب کارمند می تواند روی مسائل مهم تمرکز کند.



 

منبع: خبرگزاری مهر

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰
این کتاب نوشته ی بیژن نصیری اعظم است که به منظور آشنایی با یکی از مهم ترین معاهده های جهانی جهت حمایت  از ثبت اختراع در سطح بین المللی تهیه شده است. اما قبل از ورود به این بحث اطلاعاتی در مورد سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO به شما ارائه میدهد.

بعد از انعقاد کنوانسیون برن جهت حمایت از آثار هنری و ادبی در سطح بین المللی، دفاتری برای هماهنگی امور اجرایی و مدیریتی این دو کنوانسیون تشکیل شد. در سال ۱۸۹۳ میلادی این دفاتر با یکدیگر ادغام شدند. دفتر جدید که ، باتوجه به حروف اختصاری به زبان فرانسه ،«بیرپی- BIRPI » نام گرفت، فعالیت خود را آغاز کرد.

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰

اگر که ایده ای به ذهن شما رسید، باید فرآیند ثبت اختراع را برای تبدیل ایده به دارایی فکری سپری کنید. پس از این که یک ایده برای برطرف کردن مشکلی در صنعت به ذهن شما می رسد در اولین اقدام باید سابقه افشاء آن ایده را بررسی کنید. این بررسی به معنای این نیست که در سایت های تولید کننده محصول به دنبال کالای تولید شده بگردید. جستجو ابتدا باید از سایت های اداره ثبت اختراعات شروع شود.


اداره ثبت اختراع ایران، جستجو در اختراعات را امکان پذیر کرده است که برای شروع می توانید در این سایت راه حل ها قبلی ارائه شده برای مشکل مورد نظر را بررسی کنید. اگر به راه حل مشابه ی برخورد کردید، جزئیات پرونده را دانلود و بررسی نمایید چرا که امکان دارد روش برطرف کردن مشکل با روش شما متفاوت باشد که در این صورت روش شما نیز قابل ثبت خواهد بود.


ادامه مطلب فرایند ثبت اختراع در ایران . . .

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰

عضویت موسسه نوفن حامی البرز به عنوان واحد فناور در پارک علم و فناوری البرز:

 

چهارشنبه (12 مهر) بیست و پنجمین جلسه شورای فناوری پارک علم و فناوری البرز به منظور بررسی موضوعات ستادی پارک و درخواست عضویت واحدهای فناور متقاضی با حضور اعضای شورا تشکیل جلسه داد. در این جلسه با در خواست موسسه نوفن حامی البرز برای عضویت در پارک به عنوان واحد فناور موافقت گردید

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰

معاهده PCT یا Patent Cooperation Treaty پیمانی بین المللی می باشد که طبق آن امکان حمایت از اختراع ثبت شده در معاهده همکاری ثبت اختراع، در کلیه ی کشور های عضو ، تنها با ارائه یک اظهارنامه وجود دارد. به زبان ساده تر، مخترعی که در این معاهده اظهارنامه خود را ثبت کرده است، می تواند در کلیه ی کشورهای عضو PCT ، ثبت اختراع ملی را بر اساس همین اظهارنامه و با توجه به حق تقدم اولین افشاء آن انجام دهد.

معاهده همکاری ثبت اختراع در سال ۱۹۷۰ میلادی در واشنگتن امضاء شد و در سال ۱۹۷۸ میلادی اعضای آن به ۱۸ کشور افزایش یافت. اکنون ۱۵۲ کشور عضو این معاهده  می باشند و شرایط استفاده از مزایای ثبت بین المللی را برای اعضای خود فراهم میکنند. این کشورها شامل  کلیه کشورهای توسعه یافته و تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه میباشند. کشور ایران نیز عضو این معاهده میباشد.

  • بیژن نصیری