مطالب ثبت اختراع

دانستنی های ثبت اختراع ملی و بین المللی

مطالب ثبت اختراع

دانستنی های ثبت اختراع ملی و بین المللی

در این وبلاگ مطالبی در خصوص ثبت اختراع در کشور ایران و دیگر کشور ها درج میشود.

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

این افشانه دیجیتال به طور خودکار دارو را در اختیار شما قرار می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند که دوز دارو توسط گوشی هوشمند شما ردیابی شود.افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم کاملا با افشانه دارو و استعمال دارو با روش استنشاق آشنا هستند و شاید آنها هیچ راه دیگری را برای بهبود بیماری‌شان نشناسند.

با این حال، موسسه مطالعات تنفس پنوماتیک واقع در کارولینای شمالی یک دستگاه ابداع کرده که ادعا می‌کند اولین افشانه داروی کاملا دیجیتال دنیا است.

ادعا شده است که این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه، دارو را به طور قابل اعتمادتر ارائه می‌کند.


افشانه دیجیتال هنگامی که کاربر قصد استفاده از آن را دارد، متوجه می‌شود و آنگاه به صورت الکترونیکی و به طور خودکار دارو را اسپری می‌کند.

علاوه بر این، دستگاه را می‌توان با گوشی هوشمند کاربر همگام‌سازی کرد، تا یک سابقه و مدرک از درمان خود داشته باشد و این اطمینان را به کاربر می‌دهد که هیچ دوزی را از دست نداده باشد.

مشخص نیست که این افشانه دیجیتال چه زمانی در دسترس عموم قرار گیرد و برای استفاده همگانی مورد تایید قرار بگیرد، چرا که این دستگاه هنوز در مراحل تحقیقاتی قرار دارد.

افشانه(Inhaler) یکی از اشکال مصرف دارو می‌باشد که دارو به شکل گاز استنشاق می‌شود. معمولا این داروها به صورت مایع تحت فشار در ظرف تولید می‌شوند که در صورت نیاز به داخل بینی یا ریه وارد می‌شوند.

چون این داروها به صورت موضعی مصرف می‌شوند، اثرات سیستمیک کمتری دارند. لذا تولید و استفاده از این شکل دارویی، رو به گسترش است.

معمول‌ترین داروهایی که به این شکل تولید می‌شوند، داروهای تنفسی مانند افشانه سالبوتامول و اسپری فلوتیکازون یا داروهای موضعی مانند افشانه لیدوکائین هستند.

دانشمندان در تلاش هستند تا استفاده از برخی مواد شیمیایی زیان آور به شکل افشانه ممنوع شود. آنها معتقدند که مواد شیمیایی درون این قوطی‌ها مانند کلروفلوروکربن به تدریج لایه ازون را از بین خواهد برد.

 

منبع: ایسنا

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰
ثبت اختراع آمریکا

ثبت اختراع آمریکا به مخترعانی پیشنهاد میشود که میپندارند اختراع آنها در این کشور خواهان دارد و یا محصول آنها فروخته خواهد شد. ثبت اختراع در آمریکا تنها حمایت از اختراع در این کشور خواهد بود.

اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا United States Patent and Trademark Office که با نام مخفف USPTO معروف است دفتر ثبت اختراعات کشور آمریکا میباشد که در الکساندریا، ویرجینیا واقع شده است.

این اداره کل تحت نظر وزارت بازرگانی آمریکا بوده و بجز وظیفه صدور گواهی های مالکیت فکری، مرجع مشاوره به رئیس جمهور و وزارت خانه ها و ادارات مربوطه میباشد.

انواع اظهارنامه در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا

  • اظهارنامه موقت Provisional Patent
  • اظهارنامه دائم (اصلی) Nonprovisional Patent
  • ادامه مطلب در ثبت اختراع امریکا. . .
  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰

در نمایشگاه آیفا 2017 شرکت PowerVision رباتی را رونمایی کرد که برای پرواز نیاز به مجور اداره هوانوردی ندارد؛ زیرا این ربات که PowerWay نام دارد، در واقع یک ربات شناگر است. طول آن به نیم متر می‌رسد ، یک نوافکن بسیار توانمند دارد که تا عمق 30 متری را روشن می‌کند و به یک دوربین دیجیتالی 4K مجهز است که با استفاده از WiFi و یک هدست واقعیت مجازی می‌توان آن را کنترل کرد. برای ناوبری این ربات از ابزاری شبیه به یک دسته بازی استفاده می‌شود و قابلیت حرکت با سرعت 1.5 متر بر ثانیه را دارد. عمر باتری این ربات نیز به 4 ساعت می‌رسد. 
با وجود این که PowerRay با استفاده از WiFi کنترل می‌شود، به دلیل عدم عبور امواج رادیویی از آب لازم است این ربات با استفاده از یک کابل به یک پایگاه WiFi در سطح آب متصل شود. بدین ترتیب در صورت اتمام باتری و خاموش شدن ربات با کشیدن کابل می‌توان به سادگی آن را از عمق آب بیرون آورد. 


این ربات به گونه‌ای طراحی شده است که در آب شور، شیرین یا کلردار به سادگی کار می‌کند و تصاویر ویدیویی را با وضوح 4k UHD ضبط و با وضوح 1080پیکسل مخابره می‌کند. همچنین قادر است عکس‌هایی با وضوح 12 مگاپیکسل را با سرعت 5 فریم در ثانیه روی یک حافظه 64 گیگابایتی توکار ثبت کند. 
هدف اصلی از ساخت این ربات ماهیگیری بوده است و این دستگاه به یک سونار مجهز است که وجود ماهی‌ها را تا عمق 40 متری زیر آن تشخیص می‌دهد و می‌تواند طعمه‌ها را دقیقا در محل موردنظر ماهیگیران رها کند. با وجود این امکان استفاده از PowerRay در عملیات امداد و نجات و همچنین بررسی محل وقوع حواث دریایی توسط شرکت‌های بیمه نیز وجود دارد.

 

منبع: ایرنا

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰
همکاری‏‌های فناوری ایران و سوییس افزایش می‌یابد

هیاتی از بخش‏‌های مختلف فناوری و اقتصادی ایالت کانتون وود سوئیس، با قائم‌مقام در امور بین‌الملل و رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی دیدار کردند و به بیان قابلیت‏های مختلف این ایالت در گسترش همکاری‏‌های علمی و فناوری با ایران پرداختند. 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی‌مرتضی بی‌رنگ قائم‌مقام در امور بین‌الملل و رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دیدار با هیات سوییسی با اشاره به پیشرفت‏های ایران در حوزه فناوری، بیان کرد: در چند سال اخیر ایران از نظر فناوری های نوین و علوم جدید پیشرفت های قابل قبول و خوبی داشته است.

ادامه مطلب در همگاری های ایران و سوییس...

منبع سایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهور

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰

دانشجوی انگلیسی طرح اولیه خودرویی را برای یک خودروساز ارائه کرده که با کمک فناوری «شناورشدن مغناطیسی» حرکت می کند و چرخ ندارد.

این دانشجویان با موضوع ایده اولیه از خودروهای اوایل دهه ۲۰۲۰ طرح های خود را ارائه کردند که دارای موتور الکتریکی، ویژگی های خودران و فناوری متصل بهم هستند.طرح برنده این مسابقه که Float نامیده می شود از فناوری «شناورشدن مغناطیسی» به جای چرخ های خودرو استفاده کرده است. به این ترتیب وسیله نقلیه مانند یک حباب بالای سطح زمین حرکت می کند.



این خودرو شیشه های شفاف و صندلی های نقره ای رنگ دارد. به گفته یوچن کای طراح ۲۳ ساله این ایده اولیه، خودروی مذکور در حقیقت یک فضای اجتماعی است که به مسافران اجازه می دهد با دیگر کاربران خودروهای دیگر درجاده و عابران پیاده ارتباط برقرار کنند.این وسیله نقلیه قابلیت افزایش دارد. این حباب که هرکدام ظرفیت یک تا دو نفر را دارند، بهم متصل می شوند. به عبارت کاربران حباب های دیگر می توانند وسیله نقلیه را خود با کمک یک کمربند مغناطیسی به دیگری بچسبانند. به این ترتیب وسیله های نقلیه باهم حرکت می کنند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، شرکت نوفن حامی البرز عضو پارک علم و فناوری البرز ارائه کننده خدمات مختلف در زمینه مالکیت فکری، به منظور انجام رایزنی های لازم برای فروش حق اختراع چندین طرح ایرانی در زمینه های مرتبط، در نمایشگاه بین المللی اختراعات و نوآوری‌های برق و الکترونیک با نام BIXPO که به صورت سالانه در کشور کره جنوبی برگزار می گردد، حضور دارد
نمایشگاه بین المللی اختراعات و نوآوری های برق و الکترونیک با نام BIXPO به صورت سالانه در کشور کره جنوبی توسط شرکت بین المللی KEPCO ( Korea Electric Power Corporation) برگزار می گردد. 
در نمایشگاه امسال شصت مخترع از ۱۲ کشور دنیا شرکت دارند و ۴۸ شرکت فعال در حوزه برق و الکترونیک توانمندی های خود را به نمایش گذاشته اند. 14 گروه ایرانی در این نمایشگاه حضور فعال دارند. 
در سال گذشته ۵۲ هزار بازدید کننده از این رویداد بازدید کردند و  یازده میلیون دلار قرارداد در حوزه انرژی منعقد گردیده است.

منبع :سایت پارک علم و فناوری البرز
  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰

سازندگان عینک‌های "Zwim" ادعا می‌کنند که پا را کمی فراتر گذاشته‌اند و با ساخت عینک‌های مخصوص شنای "Zwim" دارای یک نمایشگر شبه شیشه‌ای با فناوری گوگل و مجهز به فناوری "هاد"(HUD) هستند که شناگر می‌تواند اطلاعات مختلف را همانند یک تماشاگر ورزشی دنبال کند.

"هاد" نمایشگری فرانما است که اصطلاحا "سربالا" نیز نامیده می‌شود و اطلاعات را در جلو دید و منظر بیننده، بدون اینکه بیننده مجبور باشد جایی دیگر را بنگرد، نمایش می‌دهد.

نمایشگرهای سربالا در آغاز برای هواپیماهای نظامی طراحی شده بودند، ولی هم اکنون در هواپیماهای تجاری، خودروها و وسایل دیگر از جمله خودروها نیز استفاده می‌شوند.صفحه نمایش Zwim که توسط شرکت "Taegoo Kang" ساخته شده، ضربان قلب کاربر را توسط یک شتاب‌سنج شش جهته همراه با یک سنسور نوری و از طریق پوست شقیقه وی اندازه‌گیری می‌کند.


این وسیله به شناگر اجازه می‌دهد تا چیزهایی را مانند زمان صرف شده برای طی طول، هر دور، کل زمان سپری شده، ضربان قلب و کالری سوخته شده، زیر نظر داشته باشد.

داده‌ها بر روی یک صفحه نمایشگر کوچک در سمت راست عدسی عینک ظاهر می‌شود.

شناگران با ضربه زدن بر روی یک دکمه، می‌توانند بین مجموعه داده‌های مختلف روی آن صفحه انتخاب کنند. به علاوه آنها می‌توانند انتخاب کنند که چه مقدار داده نمایش داده شود، بدین صورت که صفحه را می‌توان از یک تا چهار بخش تقسیم کرد که هر کدام یک آمار متفاوت را نمایش دهد.

هنگامی که کاربر از استخر خارج می‌شود، می‌توان "Zwim" را با یک اپلیکیشن در گوشی همگام سازی و تمام اطلاعات را ذخیره و اشتراک گذاری کرد.با یک بار شارژ باتری لیتیوم یونی این عینک هوشمند می‌توان حدود چهار ساعت از آن استفاده کرد. علاوه بر این، عدسی‌های عینک قابلیت جدا شدن از صفحه نمایش و در صورت نیاز، تعویض دارند.
ویژگی بزرگ "Zwim" این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به متوقف کردن شنا، همه چیز را زیر نظر داشته باشند.
در واقع شناگران به طور همزمان هم محیط اطراف را و هم تمام اطلاعاتی که مورد نیازشان است، می‌بینند.

 

منبع: ایسنا

  • بیژن نصیری
  • ۰
  • ۰

یک مخترع نیوزلندی دوچرخه‌ای ساخته که با پدال زدن می‌توان روی آب حرکت کرد. یادگیری نحوه استفاده از "Manta5" کمی پیچیدگی دارد؛ اما به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد.می‌توان گفت که معادل آبی خودرو، قایق موتوری یا معادل آبی موتور سیکلت، جت اسکی است.

Manta5 دارای قاب آلومینیومی، دو فیبر کربن هیدروفویلی که امکان روی آب ماندن را فراهم می‌کنند و یک موتور برقی 400 وات است که نیروی پدال زدن راکب را افزایش می‌دهد تا پروانه را بچرخاند.


با وجود اینکه این دوچرخه آبی پوششی در زیر خود ندارد، اما ماژول‌های شناوری دارد که در هنگام توقف، دوچرخه را شناور نگه می‌دارد. علاوه بر این می‌توان با Manta5 به عقب هم حرکت کرد.وزن آن حدود 20 کیلوگرم (44 پوند) و برای حمل در پشت خودرو مناسب است. این دوچرخه برای افرادی با وزن بین 70 تا 100 کیلوگرم طراحی شده است و می‌تواند در هر دو نوع آب شیرین و شور مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که در دوچرخه‌های برقی، سواران می‌توانند به دلخواه میزان کمک موتور الکتریکی را تنظیم کنند، در این دوچرخه آبی نیز این امکان وجود دارد.

نسخه فعلی می‌تواند به طور متوسط حدود یک ساعت در هر بار شارژ باتری، عملکرد داشته باشد و به سرعت حداکثر 15 تا 20 کیلومتر بر ساعت (9 تا 12 مایل بر ساعت) می‌رسد.

"هاوارد ویلیس" می‌گوید: من این دوچرخه را فراتر از یک محصول تفریحی می‌بینم. من می‌خواهم این محصول ورزشی و رقابتی باشد. اگر رقابتی شود، یک روز ممکن است در بازی‌های المپیک مورد استفاده قرار گیرد. من می‌دانم که ممکن است کمی طول بکشد تا بتوانم آن روز را ببینم. شاید خیلی جاه‌طلب هستم، اما من همیشه دنبال رؤیا هستم.

 

منبع: ایسنا

  • بیژن نصیری